Goedkopere kleding en mobiele telefonie remmen inflatie

Amsterdam 6 april 2017 - Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maakte vandaag de inflatiecijfers van maart bekend. De inflatie, de stijging van het algemene prijspeil over de afgelopen 12 maanden, is in maart gedaald tot 1,1 procent. Een groot gedeelte van de afnemende inflatie is toe te wijzen aan de daling van kosten voor kleding en telefonie. Hong-May Cheng, partner bij het Amsterdamse kantoor van prijsexpert Simon-Kucher & Partners, analyseert elke maand de opvallendste cijfers.

De opvallendste cijfers:

• Kledingprijzen dalen met 4,5% door online prijstransparantie en toenemende concurrentie;
  • Inflatie van brandstofprijzen daalt met 4,2% ten opzichte van vorige maand;
  • De gemiddelde prijs van mobiele telefoons zakte met 23% t.o.v. vorig jaar, de prijs voor mobiele telefoondiensten daalde met gemiddeld 15%;
  • Gemiddeld stegen de huurkosten met 2%;
  • De boodschappenmand kende een inflatie van 1,9%;
  • Banken verlagen consequent de spaarrente, waaronder de Triodos Bank naar 0%.

Goedkoop shoppen
De inflatie werd in maart sterk afgeremd door een daling van kledingprijzen. Een belangrijke oorzaak is de toename in online shoppen. Uit eerder onderzoek van GfK en PostNL bleek dat Nederlanders in 2016 een kwart meer uitgaven in webshops dan in 2015. Winkelketens sluiten vaker hun fysieke vestigingen en richten zich op de digitale verkoop. Doordat de consument online gemakkelijk aanbod en prijzen kan vergelijken is er een hoge mate van prijstransparantie. Tevens blijkt uit onderzoek dat de Nederlandse consument steeds meer gebruik maakt van vergelijkingssites, wat dit effect versterkt. Door de toename in prijstransparantie neemt de concurrentie toe en profiteert de consument van dalende prijzen.

Brandstof
De brandstofprijzen hebben een grote impact op de afnemende inflatie. De olieprijs, die sinds medio 2014 daalde en in januari 2016 een dieptepunt kende, begon vanaf maart 2016 weer te stijgen. Daarentegen nam de brandstofprijs in maart dit jaar juist af. De afname was afgelopen maand te merken aan de pomp: een tankbeurt (50 liter, Euro95) kostte dit jaar op 1 maart gemiddeld €84,45 en op het laagste punt, 27 maart, €81,20. Door de stijgende prijs in maart 2016 en de dalende prijs in maart 2017 heeft de brandstofprijs een drukkend effect op de inflatie.

Kosten voor connectivity
Een grote meevaller voor de consument is de sterke afname in kosten voor mobiele telefoons en complementaire netwerkdiensten. Door sterke concurrentie en veranderende regelgeving op de telecommarkt zakken de prijzen van mobiele telefoniebundels. Uit onderzoek van Telecompaper blijkt dat vooral het aanbod van grotere en all-in databundels de prijs van mobiele telefonie omlaag drijft. De gemiddelde prijs van mobiele telefoons zakte met 23 procent ten opzichte van vorig jaar, de prijs voor mobiele telefoondiensten daalde met gemiddeld 15 procent. De prijsdruk is ook aan de bedrijfskant te merken, meerdere telecomproviders rapporteerden voor 2016 een lagere jaaromzet.

Huisvesting
Een blijvend tekort aan huurwoningen zorgt voor een sterke toename in woningkosten. Gemiddeld stegen de huurkosten met 2 procent, wat een grote impact had op de inflatie. Uit onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving blijkt dat huurders steeds vaker in de knel komen te zitten. Het aanbod voor (sociale) huurwoningen blijft volgens vooruitzichten lager dan de vraag. De impact zal het grootst zijn bij alleenstaande huishoudens en lage inkomensgroepen gezien deze vaker een woning huren. Deze groep geeft gemiddeld bijna 40 procent van hun uitgaven uit aan huisvesting, water en energie, waar dat bij de hoogste inkomensgroep onder de 25 procent ligt.

De boodschappenmand
Het winkelwagentje kende een gemiddelde inflatie van 1,9 procent. Dit kwam voornamelijk door prijstoenames in vlees, vis en zuivelproducten. Door de afschaffing van het melkquotum binnen de EU daalde de melkprijs aan het begin van 2016 scherp. De melkprijs herstelt zich sinds juni vorig jaar en draagt zodoende bij aan de inflatie voor zuivelproducten. Verder bleek uit eerder onderzoek van NRC dat consumenten de afgelopen jaren steeds meer bereid zijn om extra te betalen voor biologische producten, voornamelijk binnen deze productgroepen. Supermarkten profiteren van de bio-markt, die in Nederland inmiddels een omvang kent van €1,3 miljard. Een stijgende betalingsbereidheid van consumenten voor duurzaamheid is een trend die steeds zichtbaarder wordt in allerlei consumentenindustrieën.

Spaarrente
Ondertussen verdienen Nederlandse consumenten steeds minder met hun spaargeld. ‘Gaan we straks geld betalen om te sparen?’ is een vraagstuk dat veel consumenten bezighoudt. Triodos Bank kondigde aan haar spaarrente vanaf begin april te verlagen naar 0 procent. Ook andere banken verlagen consequent de spaarrente. Het is nog niet duidelijk of banken daadwerkelijk overgaan op negatieve rentes. Wel stuurt het beleid van de Europese Centrale Bank (ECB), dat indirect de rente van private banken stuurt, nog niet aan op verandering. In Zwitserland en Duitsland zijn negatieve rentes al van kracht, maar dan enkel voor tegoeden boven 1 respectievelijk 3 miljoen euro.